söndag 21 november 2010

Roti

Igår skulle jag laga mat och insåg att det inte skulle bli så mycket mer än ris, köttfärs och borlottibönor. Så jag tänkte att jag lyxar till det med lite hembakt bröd. Jag hittade ett spännande recept från Sri Lanka som jag provade.


Roti

2dl riven kokos
4dl vetemjöl
½tsk salt
kokhett vatten (ungefär 1dl)
ev smör till servering

Blanda alla torra ingredienser i en bunke, koka upp vatten och börja med att tillsätta några matskedar åt gången i blandningen. Rör om och fortsätt så tills du fått en smidig deg som går att knåda och kavla ut.
Dela degen i ungefär 8-10 delar och forma till platta kakor, de ska vara 2-3mm tjocka.
Stek dem i en het stekpanna (ca 1min på varje sida), lägg dem i aluminiumfolie och gör ett paket när alla är klara. Släng in i ugnen på 75 grader. Ta ut dem när du är klar med övrig matlagning. De ska serveras varma (de torkar dessutom väldigt snabbt om de inte är förpackade).
Servera med lite smör på, eller ät dem bara som de är.
Annorlunda men mycket god smak! :o)

Inga kommentarer: